Alla inlägg under november 2011

Av Linda-Marie - 27 november 2011 19:26

Söndag!

Så börjar denna helgen lida mot sitt slut, varit en kanon helg. Full rulle från början till slut. Kom hem för en stund sen från Blomstermåla, pappa och familjen.

Åkte dit igår mitt på dagen undertiden pappa vara på älg jakt, och passade på att julstäda och ta fram stjärnorna i fönsterna och gör det lite juligt för pappa. Kanon. Sen blev det på kvällen när pappa kom hem, Staffans goda revbenspjäll, mums   Testa många nya jul öl under helgen, hittat många nya favoriter  

Idag har det varit ett baka många många lussebullar, så nu är det fullt i pappas frys med goda bullar.

Full rulle som sagt var, så är jag lite trött.. Blir att lägga mej ner och kolla på "Så mycket bättre" på datorn nu, missade det igår när jag vara hos pappa.. Haft en super trevlig helg...

Imån är det en ny veckan med nya lärdomar  


Hoppas ni har haft en lika bra helg som vi. Och att ni får en bra vecka!


Puss och kram vi syns på stan  

Av Linda-Marie - 24 november 2011 14:58

Idag har jag varit ledig och passat på att städa och gör lite nytta här hemma.


Advent ljusstakarna åkte upp bland annat nu, det är fint när det lyser upp lite...

Dom får ju tyvärr inte sitta upp så länge.. Nästa så man får lite jul känsla nu, bara dom där förbaskade julklappna som ska inhandlas innan allt är klart... Och lite mera jul bak  


               

Av Linda-Marie - 22 november 2011 23:07

Suck! Åhhh, hatar när man har hittat en bra serier, en spännade och det endast är tio avsnitt av en säsong. Med ett slut, där man vill se mera av den... Nu kommer det ju en andra säsong, men till våren ja...


tips om ni vill se en bra serier:





Puss och kram vi syns på stan  

Av Linda-Marie - 20 november 2011 21:06

Söndag!

Idag har det varit Blomstermåla hela dagen och firat brossans dotter Elvira's 3-års dag. Stora fröken nu.

Tårta och god älgstek.. En bra och skön söndag och avslut på denna veckan.


                                        

                                         "blev inte så bra på bild, finare i verkligheten"



Men misstag att baka med lila grädde under bilden, den gör nog sig bäst på vit grädde.

Vet man det till nästa gång.


Nähä, duchen nu och sen läsa boken en stund innan det är dags att säga godnatt.



Puss och kram vi syns på stan  

Av Linda-Marie - 19 november 2011 20:43

En riktig mys lördag idag.

Lång skön sovmorgon och en god serverad av Staffan idag, efter det en lång proemand i det sköna vädret. Varit väldigt varmt ute idag, för årstiden. Men skönt. Jag är glad så länge snön håller sig borta.

Bara softat hela dagen, inget hårt arbete här.

Sen har vi ju börjat med att Staffan ska laga maten på lördagar här hemma, har det som sin dag i köket. Idag fick jag god mat som vanligt när han laga sina middgar. Det går ingen nöd på oss, eller mej. Jag har turen på min sida, som har Staffan i mitt liv.


Ligger nu i soffan och kolla på "Så mycket bättre", och jäser fortfarande efter den goda maten jag har fått idag.


Puss och kram vi sysn på stan  

Av Linda-Marie - 16 november 2011 15:01

                         


                                                  

     VITT BRÖD!



  •            50G Jäst
  •            5DL Vatten
  •            2TSK Salt
  •            12DL Vetermjöl



  •   30 kuvertbröd, 10 baugetter eller 2 formbröd

1. Smula jäst i en bunke. Värm vattnet till 37grader och häll i bunken,rör om så jästen löser sig.

   Tillsätt salt och hälften av vetemjölet,rör om kraftigt.

  

    Tillsätt resten av vetemjölet lite i taget, och arbeta degen väl tills den blir blank och smidig. ca. 5 min.

     i maskin eller 10 min. för hand.


2. Låt degen jäsa under bakduk i 20 min. Arbeta ner den och låt jäsa i 20 min till.

    Knåda några minuter på ett mjölat bakbord. Dela och forma till runda eller

    avlånga kuvertbröd,avlånga portionsbaguetter eller släta formbröd.

    lägg kuvertbröden och baguetterna på smorda eller bakplåtsklädda plåtar och formbröden i raka brödformar.

  

    Jäs bröden ca 20 min.

  

3. Grädda kuvertbröden ca 8 min. i 250 grader.

    Baguetterna ca 15 min. i 225 grader.

    Formbröden ca 35 min. i 175   grader.


   Låt bröden svalna på galler utan bakduk.




Puss och kram vi syns på stan  

Av Linda-Marie - 16 november 2011 11:55

Redan onsdag, dagarna går rätt fort fast man igentligen inte gör nåt speciellt.

Idag har jag en riktig latmask dag, gör inget. Sovmorgon och bara ta det lungt. Vill inte ens sticka ut näsan, utanför dörren idag.


Igår blev det lite mer gjort här hemma. Bakade lussebullar första gången, dom blev ätbara "Godkända" Men jag behöver en hushållsassistent så jag kan baka flera bullar åt gången, det är rätt tungt att knada ihop degen för hand, tycker jag.

Och så skulle jag vilja börja baka mera.


                                 

                                     "Så här fina blev dom"



Puss och kram vi syns på stan  




Av Linda-Marie - 12 november 2011 21:36

Denna vecka har det som bara rullat på för fullt, det var länge sen jag kände stress hur jag ska hinna med allt. Men jag hann, och mycket annant. Jobba mellan måndag och torsdag. Fredag ledig, Lång promenad och lunch men Maria min vän , sen efter det hann jag med både tvätt stugan och stor städning innan Staffan kom hem från jobbet och det blev fredags kväll och mys  .

Fredagskväll blev att äta faijitas och sen kom broder Christian hit på kvällen, kollade Idol ihop. Jag tycker inte denna omgången av Idol är så bra. Tyvärr. Men jag tycker dom är lite för unga och jag tycker att det fanns bättre som skulle ha gått vidare från början till Idol finalen. Smaken är är olika.


Idag Lördag vaknad jag vid åtta tiden, super pigg. Upp äta min goda frukost och sen ut på lång promenad i den tjocka dimman. Skönt.

Sen varm dusch och vidare en sväng till Öland och fira Staffans pappa , en dag tidigare på fars dag 


Han fick en fin blomma av Staffan och Hans Syrra Helena 


                                           


Fin? Lite ovanlig orkieer, men ska sanningen fram finns det ingen blå orkieer igentligen utan denna är färgad.


Nu lördags mys hemma på Norrildvägen igen.


Har kollat på "Så mycket bättre" nu ikväll, en av min stora idoler, hade sin dag idag. Min smak, tycker jag inte att någon tolkade hans låtar så bra. Hade varit kul om någon av dom hade valt någon av hans mindre kända låtar. Men ska jag välja någon som gjorde en bra tolkning av hans låtar så väljer jag Laleh.


Hoppas alla ha en lika trevlig helg som jag. Nu ska jag fortsätta att dricka mitt goda vin och äta min goda mörka choklad 



Puss och kram vi syns på stan   


Presentation


Tankar om livet här och nu...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Mitt liv

   

 

     


  

 


Ovido - Quiz & Flashcards